T THE RELATIONSHIP BETWEEN DURATION OF GADGET USE AND EMOTIONAL DEVELOPMENT OF CHILDREN AGED 4-6 YEARS IN TK BANJARMASIN
Keywords:
Children, duration, gadget use, emotional development, kindergarten, age 4-6 yearsAbstract
Golden Age is a very important developmental period (0-5 years old). The positive and negative impacts of giving gadgets to children have an influence on children's development. The duration of gadget use especially interferes with emotional and language development. This research aims to determine the relationship between duration of gadget use and the emotional development of toddlers. This research uses quantitative study of analytical survey type with cross-sectional design. Population of children aged 4 – 6 years. The research sample was 30 respondents using convenience sampling technique. Data collection tools used a questionnaire on duration of gadget use, and SDITK on emotional behavior problems. Data analysis used univariate and bivariate with the Chi-Square test. The result is the majority of children use gadgets for > 1 hour, 21 people (70%) and the majority of children experience emotional development disorders, 15 people (50%). The results of the relationship between the duration of gadget use and the emotional development of children aged 4-6 years in Banjarmasin Kindergarten, the data showed a significance value of p value = 0.041 (α < 0.05). The conclusion of this research is there is a relationship between the duration of gadget use and the emotional development of children under five. The role of parents and teachers is to coordinate early detection of children's emotional development every 3 months and limit the duration of gadget use to ≤ 1 hour per day for children aged 4 - 6 years.
References
Agustin, R. P. (2019). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Emosional Pada Anak Usia Preschool. Undergraduate thesis, STIKES Hang Tuah Surabaya, 39–41. Diambil dari http://repository.stikeshangtuahsby-library.ac.id/311/1/SKRIPSI-RIRIN PRASTIA AGUSTIN %281510045%29-PDF.pdf
Berliana, D., Laily, R., & Tri, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 23–37. Diambil dari http://doi.org/10.19105/kiddo.v3i1.5065
Damaiyanti, S., Pratama, E. R., & Destri, N. (2020). Hubungan Durasi Pemakaian Gadget Dengan Perkembangan Emosional Anak Pra Sekolah. Prosiding Seminar Kesehatan Perintis, 3(2), 37–45. Diambil dari https://jurnal.upertis.ac.id/index.php/PSKP/article/view/635
Fadlilah, S., & Krisnanto, P. D. (2019). Analisis Penggunaan Gadget dan Interaksi Sosial Anak Usia Pra Sekolah di Taman Kanak-Kanak Yogyakarta. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 4(2), 2019. Diambil dari https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/3186
Hartini, L. (2019). Hubungan Pendidikan dan Pekerjaan Ibu dengan Pemakaian Alat Kontrasepsi Dalam Rahim (AKDR). Jurnal Kesmas Asclepius, 1(2), 126–135. Diambil dari http://doi.org/10.31539/jka.v1i2.886
Hidayati, R. (2020). Peran Orang Tua : Komunikasi Tatap Muka Dalam Mengawal Dampak Gadget Pada Masa Golden Age. Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 1–10. Diambil dari http://jurnal.utu.ac.id/jsource/article/viewFile/1396/1085
Iskandar, M., Prastiwi, I., & Wulandari, R. (2022). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Minat Ibu Terhadap Penggunaan Alat Kontrasepsi Implant di Klinik Sri Adika. Jurnal Kesehatan Bhakti Husada, 08(01), 1–9. Diambil dari http://www.e-journal.akperakbid-bhaktihusada.ac.id/index.php/jkbh/article/view/140/92
Janiasih, P., Wardana, K. E. L., & Suarmini, K. A. (2022). Dampak Pemberian Gadget Pada Anak Balita Di Desa Patemon Kecamatan Seririt. Jurnal Kesehatan Medika Udayana, 8(02), 136–148. Diambil dari http://doi.org/10.47859/jmu.v8i02.216
Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 1(1), 1–12. Diambil dari http://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.35
Kurniastuti, Y., & Rusmariana, A. (2021). Hubungan Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Prasekolah 3-6 Tahun : Literature Review. Prosiding Seminar Nasional Kesehatan, 1, 1217–1223. Diambil dari http://doi.org/10.48144/prosiding.v1i.816
Lasmini, L., Septiani, B., Aisyah, S., & Selvia, E. (2022). Konsep Dan Tahapan Pembentukan Program Parenting: Konsep Dan Tahapan Pembentukan Program Parenting. Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 4194, 85–92. Diambil dari http://azramedia-indonesia.azramediaindonesia.com/index.php/Kapalamada/article/view/184%0
Mulyantari, A. I., Romadhona, N., Nuripah, G., Susanti, Y., & Respati, T. (2019). Hubungan Kebiasaan Penggunaan Gadget dengan Status Mental Emosional pada Anak Usia Prasekolah. Jurnal Integrasi Kesehatan & Sains, 1(1), 10–15. Diambil dari http://doi.org/10.29313/jiks.v1i1.4213
Nareza, M. (2020). Berapa Jam Waktu Ideal Anak Gunakan Gadget Setiap Hari. Kementerian Kesehatan RI. Diambil dari https://www.alodokter.com/berapa-jam-waktu-ideal-anak-gunakan-gadget-setiap-hari
Oktaviani, S., Nisa, J., & Baroroh, U. (2019). Hubungan Antara Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Balita. Indonesia Jurnal Kebidanan, 3(2), 44. Diambil dari https://doi.org/10.26751/ijb.v3i2.738
Wulandari, D., & Hermiati, D. (2019). Deteksi Dini Gangguan Mental dan Emosional pada Anak yang Mengalami Kecanduan Gadget. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 382–392. Diambil dari http://doi.org/10.31539/jks.v3i1.843
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lia Herlina, Umi Hanik Fetriyah, Paul Joae Brett Nito, Malisa Ariani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.